[abc80] Ström/video-del ABC80

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Ons Apr 3 15:27:17 PDT 2019

On 4/2/19 6:26 PM, H. Peter Anvin wrote:
> [...]

HCMOS fanns ju inte när ABC80 byggdes; AC[T] är dessutom en generation nyare
som är gjort att klara ±24 mA symmetriskt med mycket högre frekvens; många av
databladen

> Kul att det fungerade! Nu ger ju inte ABC80 ifrån sig PAL per se (som dessutom
> är färgsystemet som används med CCIR-B/G) utan vad som ibland kallas PAL-312p eller 288p50.)

PAL-312p är alltså PAL med bara de "jämna" fälten (312 linjer totalt; de
"udda" fälten är de med 313 linjer.) Det är därför ABC80 har en kristall på
11.9808 MHz i stället för 12 MHz (12 * 624/625); frågan om är väl vilket som
är bättre: 25 Hz med modifierad linjefrekvens (ABC80) eller 25*625/624 = 25.04
Hz bildfrekvens. För att få det senare kan man byta ut kristallen mot 12.0000 MHz.

Linjefrekvensen i PAL är exakt 15.625 kHz; i ABC80s variant blir det i stället
15.600 kHz.

Följaktligen är ABC80:s CPU egentligen 2.9952 MHz, och klockan som matas till
PIO som ett alternativ till tangentbordsinterruptet, halva hsynket, är exakt
7.8000 kHz inte 7.8125 kHz. NMI-klockan är vsynket och blir exakt 50 Hz.

Min bok om videsignaler nämner "noninterlaced NTSC" (240p) och "noninterlaced
PAL" (288p), men säger inte vilken frekvens som modifierats. Vad man kan vara
rätt säker på är att för en färgbild har *inte* frekvensen på färgbärvågen
(4.43361875 MHz) ändrats, vilket betyder att om linjefrekvensen ändrats har
man mindre separation mellan signalerna. Det är inte ett problem i ABC80
eftersom den inte genererar en "color burst"-signal och följaktigen informerar
mottagaren att signalen är svartvit. Om mottagaren ändå använder ett "comb
filter" anpassat till färgbärvågens frekvens så kan det möjligen bli problem.