[abc80] Ström/video-del ABC80

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Ons Apr 3 16:09:41 PDT 2019

On 4/3/19 3:27 PM, H. Peter Anvin wrote:

> PAL-312p är alltså PAL med bara de "jämna" fälten (312 linjer totalt; de
> "udda" fälten är de med 313 linjer.) Det är därför ABC80 har en kristall på
> 11.9808 MHz i stället för 12 MHz (12 * 624/625); frågan om är väl vilket som
> är bättre: 25 Hz med modifierad linjefrekvens (ABC80) eller 25*625/624 = 25.04
> Hz bildfrekvens. För att få det senare kan man byta ut kristallen mot 12.0000 MHz.
>
> Linjefrekvensen i PAL är exakt 15.625 kHz; i ABC80s variant blir det i stället
> 15.600 kHz.
>
> Följaktligen är ABC80:s CPU egentligen 2.9952 MHz, och klockan som matas till
> [...]

Jag har hittat åtskilliga referenser till en 288p mode, och det verkar som en
del SuperNES, PS1, PS2 och Dreamcast-spel genererar den signalen. Dock saknas
specifika detaljer om just frekvenser.

Den enda referens jag kunnat hitta använder en fältfrekvens på 50.0801 Hz
d.v.s. behållen 15.625 kHz linjefrekvens, men det var inget stort projekt.
Verkar vettigare tycker jag, men jag vet inte...