[abc80] Spänningar från Luxor ABC80-monitor

Anders Sandahl anders at abc80.net
Tors May 17 23:06:35 PDT 2018

Hej,

Jag har ingen monitor framme att mäta på, men jag kan nog svara ändå.

Det är ingen fara med spänningarna, de stabiliseras i ABC80 med fyra
stycken linjära regulatorer för +12V, -12V och +5V (2x). Dessa tål 35V!

Spänningen kommer att sjunka när du belastar respektive matning precis som
du säger, så länge de håller sig äver +/-15 och +8V ska det fungera.
Spänningarna som kommer ifrån monitorn är oreglerade, där sitter bara en
transformator, likriktare och glättningskondensatorer. Så länge som
nätspänningen (in till monitorn) inte är för hög så kommer dessa aldrig
heller bli för höga.

På din trasiga ABC80 kan du prova att skriva
PRINT CHR¤(7)
Piper det i högtalaren fungerar datordelen och felet finns i grafikdelen.
Borde gå att fixa med lite felsökning.

Du kan lugnt koppla in din andra ABC 80 och prova.

Lycka till!

/Anders