[abc80] Spänningar från Luxor ABC80-monitor

Göran Åhling goran at eadc.se
Fre May 18 01:09:00 PDT 2018

Det är väntat att spänningarna kommer att ligga "lite högt" idag.

När ABC-80 konstruerades hade vi 220V +/- 5% i vägguttagen, men idag är
standarden höjd till 230V +/- 5%, i praktiken +4,6%. Det som var 17,0V
då blir 17,8V nu om båda ligger/låg "spot on".

Effekten blir bara att den svarta kylflänsen på datorn blir lite varmare
nu än förr. Lämna inte datorn på länge i solen på balkongen så skall det
nog inte vara något problem!

Lycka till!

Göran