[abc80] Spänningar från Luxor ABC80-monitor

Peter Bortas zino at lysator.liu.se
Tors May 17 16:56:58 PDT 2018

Subject: Spänningar från Luxor ABC80-monitor

Jag skaffade mig en ABC80-monitor för att kunna testa den ABC80 jag köpte
tidigare i år. Monitorn kom med en uppenbart defekt ABC80. Den reagerar på
tangentbordet men ritar bara helifyllda vita rutor på skärmen i någon sorts
psudo-slumpartat mönster. Se bild:
https://photos.app.goo.gl/gsX5F6ZyCFUPQpJY9

Innan jag testar min otestade ABC80 skulle jag vilja vara relativt säker på
att det inte är monitorn som dödat ABC80n som följde med så jag mätte lite
på kabeln som kommer från monitorn:

   +17V: +23.3V
   -17V: -21.7V
   +9V: 14.0V

Det här är obelastat, så det lär gå ner lite, men det låter fortfarande
alldeles för högt. Skulle någon kunna mäta på kontakten från en känt
fungerande monitor och rapportera vad du får för värden?

MVH,
--
Peter Bortas