[abc80] ABC-buss <=> FPGA (omtänk)

Anders Jansson andj at hem.utfors.se
Tors Mars 16 16:43:18 PDT 2017

Den 2017-03- 22:21:50 skrev H. Peter Anvin <hpa at zytor.com>:

> Inte om man vill ha V.24-porten som en elektrisk kompatibel grej.  Du
> skulle inte vilja ha en VGA-shield byggd specifikt för Arduino eftersom
> de behöver vara ett fullt grafikkort; tänkte designa ett enkelt kort med
> bara resistorer.
>
> MicroSD blir bara 3 pinnar, ljud är 1 pinne per kanal, så inga större
> siffror...
>
> 	-hpa

V24 är 3 ingångar och 2 utgångar (som standard får jag väl tillägga efter
ditt nya inlägg). Jag tänkte utgångar kan vara samma som till ESP, bara
med +-12V driver. Ingångarna skulle kunna förses med seriemotstånd så att
ESP kan styra signalerna när denna är inkopplad. Du har också FPGARDY# som
väl skulle kunna styras via i2c? Men ... varken ESP eller SD verkar
kopplade i elschemat, så då vet jag inte. Jag tänker bara att ett extra
kort kostar i små serier, och den billigare DE0-Nano (utan
-Soc) har ingen Arduino-sockel. Men pinnarna finns kanske, och två kort
blir kanske inte just något dyrare om man beställer båda korten på samma
panel?

Hmm ... kan det bli problem att skicka 24 MHz klocksignal via
bandkabel? Kanske signalen intill borde jordas?