[abc80] ABC-buss <=> FPGA (omtänk)

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Tors Mars 16 16:12:54 PDT 2017

On 03/16/17 14:21, H. Peter Anvin wrote:

> Inte om man vill ha V.24-porten som en elektrisk kompatibel grej.  Du
> skulle inte vilja ha en VGA-shield byggd specifikt för Arduino eftersom
> de behöver vara ett fullt grafikkort; tänkte designa ett enkelt kort med
> bara resistorer.
>
> MicroSD blir bara 3 pinnar, ljud är 1 pinne per kanal, så inga större
> siffror...

Gjorde precis en "kul" upptäckt: ABC800 har *fem* drivers och fem
receivers; DIP-switchar gör att pinnar 6 och 9 kan göras antingen till
ingång, utgång eller kraft (+/- 12V).  Default är kraft, som är samma
som ABC80.

Nu är det så att 5+5 driverchip är flera gånger dyrare än 4+4 eller även
4+5 i synnerhet om man vill kunna ta något av ±10 V; man kan väl anta
att det är en specialprodukt.  Är det någon som vet var det ska vara
till?  Annars känns set som 4+4 eller 4+5 får vara nog (med
jumperkonfiguration) beroende på hur många pinnar jag får kvar på slutet.

F.n. tänker jag ha pinheaders som man kopplar en "svans" till -- med
både PC- och ABC-pinout tillgängliga.  Annars skulle det gå att sätta en
DE-9-kontakt, troligen endast ABC-pinout i sådant fall (det skulle gå
att göra båda via ett komplicerat jumperblock.)

Vad tror ni?