[abc80] Joystick

Göran Åhling goran at eadc.se
Tis Dec 19 14:54:38 PST 2017

CMOS-en kan fungera mellan jord och +12V. Med skyddsdiod menar jag att
-12V skall synas för kretsen som -0,6V...

Sedan behöver man i alla fall ordna utgångarna för att få till den
negativa spänningen där, men det kan göras passivt eller med en transistor.

Om man vill jobba så går det också att ordna en virtuell jord på -6V och
en lika virtuell plus på + 6 V (dvs 12V mellan, att köra CMOS direkt
på). Jag skulle använda en LM-324 för det, men så är jag också lika
analog som digital... En 78(L)05 och en 79(L)05 ger 10 V att köra
kretsar mellan, även det med ok sving för utgångarna!

(Fast 324:an kan agera drivkrets också, som ett alternativ...)

Man får göra trade-off mellan två stabbar eller drivkretsar för
in/utgångar. 1488 och 1489 är ju väldigt standard för den tiden! (och
+/-12V finns framme).

Och alla sätt är bra utom - de som ryker...

Glada kopplingar alla

Göran

PS: Att jag inte triggar på Atari-joysticks är nog en generationsfråga -
jag började med hålremsa i 110 baud, före ABC-80... Mäta/styra med
"serie"-porten var dock kul!

Den 2017-12-19 kl. 18:26, skrev H. Peter Anvin:

> Du kan googla "Atari joystick connector".
>
> Även 4000-serie CMOS är begränsad till 15 V, och ±12 V är 24 V så det är
> ingen större idé att använda högspänd CMOS.  Den enda anledningen att
> göra något aktivt är att vara kompatibla med aktiva joysticks ändå, och
> de kräver 5 V.
>
> 	-hpa

---
Detta e-postmeddelande har sökts igenom efter virus med antivirusprogram från Avast.