[abc80] IEC

Göran Åhling goran at eadc.se
Tis Aug 8 00:34:24 PDT 2017

Liten komplettering:

IEEE-488, kanske oftast kallad HP-IB - det var väl HP som gjorde denna
buss stor, möjligen var de också skaparen, är en parallell 8-bitars
bi-direktionell buss. Den är avsedd för upp till 32 enheter och ett
antal meters total busslängd.

Många har använt denna för att koppla mätutrustning, instrument, styrda
spänningskällor etc när man har byggt automatiserad test- och mätutrustning

HP själva använde den även som universalbuss - mellan dator och
floppy-disc-låda, senare även hårddisk-låda etc. De kom väl under åren
med interface som blev allt snabbare, speciellt dator - disc när det
satt 68 000-CPU i mitten på 80-talet.

Kontaktdonen var ganska speciella, "piggy-back" - bara.

Bild på IEE-488 - kontakt <cid:part1.C46EF18E.C9CEEA90 at eadc.se>

Bilden är hämtad från: Wikipedia <https://sv.wikipedia.org/wiki/IEEE-488>

Centronics, däremot, var väl den firma som var först / stora med att
göra "prisvärda" skrivare för smådatorer.

Deras val av kontaktdon, "Micro Ribbon", blev trendsättande. Alla hade
"Centronics-kontakt" på sina skrivare om det var parallellsnitt, och det
var det alltsom oftast. Till och med IBM inordnade sig i detta med PCn,
även om de hade D-sub-kontakt på interfacekortet i datorn så var det den
gamla kontakten i skrivaränden av kabeln. Bara en mindre mängd
tillverkare körde seriellt, eftersom det ansågs "krångligt" att ställa in.

Bild på Centronics-kontakt <cid:part3.A9836B6D.E140EDDB at eadc.se>

Bilden är hämtad från: Wikipedia
<https://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_port>

HP-IB - systemet var för sin tid bra, och blev mycket spritt. Hårdvaran
var väl specad, medan mjukvara/protokoll var mer flytande. Många är de
ingenjörer som brottats med detta i olika instrumentuppsättningar med
olika fabrikat!   Men systemet var också relativt dyrt, stora kontakdon
etc. HP själva kom med en seriell variant HP-IL (se Wikipedia
<https://en.wikipedia.org/wiki/HP-IL>). Denna blev inte alls samma
"kioskvältare" som den ursprungliga parallella standarden.

I Wikipedia-texten som länkades om Commodore-bussen står det ju
uttryckligen att de körde parallellt i första början (Commodore PET,
1977), men senare utvecklade sin seriella lågprisvariant av hårdvaran,
men behöll i stort sett intakta protokoll.

Commodore-bussen kan man väl säga, som tankegods, är en tidig
föregångare till dagens USB, medan HP-IB har utvecklats vidare till
SCSI, som sedan i sin tur serialiserats och också gått upp i USB!

Trots att jag är ABC-"frälst" sedan barnsben måste jag erkänna att
Commodore låg klart före med den eleganta bussen! Synd att inte fler
hakade på där. Kanske "skyddade" någon sig med patent eller varumärken
etc som i praktiken blev en nackdel för spridning? Att en konstruktion
med seriell buss och mycket hantering i mjukvara i dåvarande CPU:er var
långsam betyder inte att inte tekniken kunnat utvecklas. Om det blivit
större hade väl någon mer gjort en krets med dåtida CPU-bussar inåt och
anpassad seriell kanal utåt, dvs en C-ART och inte en UART (Commodore- i
stället för Universal- Asyncron Reciever/Transmitter). Jag gissar att
Commodore använde 6522-kretsen (VIA) som hade ett inbyggt skiftregister
för själva parallell - seriell - omvandlingen, men att alla övriga
"handskakningar" låg i mjukvara i deras 6502.

Jag tror mig ha ett ABC- eller 6146- interface för IEC488 i mina
samlingar. Dessvärre väldigt djupt undanstuvade i ett förråd, så jag
vill inte försöka mig på att få fram något foto. Mitt ganska gamla minne
säger mig att det var "riktig HP-IB-kontakt" på det kortet, men jag är
väldigt osäker. Jag har aldrig jobbat med det interfacet på ABC:n, bara
fått kortet och lagt undan det, därav dåligt minne.  Det kan ha varit en
"Pigtail" - en kort svans från någon udda kontakt på kortet till den
riktiga 488-kontakten som då kunde ligga utanför lådan.

/Göran