[abc80] Program för att omvandla ABC80-kassetter till filer

Mikael Bonnier mikaelb at df.lth.se
Ons Juli 18 15:31:49 PDT 2012

Hej,
jag undrar om någon känner till några program som kan omvandla
ABC 80-kassetter till filer som kan användas i t.ex. emulatorn ABCWin2.
Jag har kassetterna som wav-filer (Microsoft, 16 bit PCM, 44100 Hz).

Ett exempel på en ljudfil med även vissa egenutvecklade program finns här:
http://www.df.lth.se/~mikaelb/abc/80/

Jag har PC med MS-DOS, Windows och Linux, Amiga 500, Apple Macintosh
Classic II, Apple II Europlus, Sinclair ZX81, Commodore 64 (men de två
senare är nog inte användbara för att sampla ABC80-kassetter). Jag har
tyvärr aldrig ägt en egen ABC80 utan använde dem i grundskolan
(1981-1982) och gymnasiet (1982-1985).

Jag är ny på listan och deltar i andra forum för retrodatorer. Jag
byggde min egen ZX81 Julen 1981. T.ex. skrev jag nyligen en artikel om
ZX81-kassetter:
http://www.rwapservices.co.uk/ZX80_ZX81/forums/viewtopic.php?f=3&t=222&p=9211#p9211

Kassetthanteringen i emulatorn ABCWin kunde kanske inspireras av den i
Eightyone.

Mvh,
// Mikael Bonnier
----
// Web: http://www.df.lth.se/~mikaelb/  E-mail/MSN: mikaelb at df.lth.se
// ICQ # 114635318  Skype: mikael4u  Twitter: @MOB_i_L
// Mob/SMS/MMS: +46730307498  Phone home: +4646323208