[abc80] Program för att omvandla ABC80-kassetter till filer

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Tors Juli 19 14:15:49 PDT 2012

On 07/18/2012 03:31 PM, Mikael Bonnier wrote:
> Hej,
> jag undrar om någon känner till några program som kan omvandla
> ABC 80-kassetter till filer som kan användas i t.ex. emulatorn ABCWin2.
> Jag har kassetterna som wav-filer (Microsoft, 16 bit PCM, 44100 Hz).
>
> Ett exempel på en ljudfil med även vissa egenutvecklade program finns här:
> http://www.df.lth.se/~mikaelb/abc/80/
>
> Jag har PC med MS-DOS, Windows och Linux, Amiga 500, Apple Macintosh
> Classic II, Apple II Europlus, Sinclair ZX81, Commodore 64 (men de två
> senare är nog inte användbara för att sampla ABC80-kassetter). Jag har
> [...]

Om man kan konvertera till filer kan man lika gärna göra dem till filer
som kan nås direkt; liknande hur programmet CASDISK från ABC-klubben
fungerade en gång i tiden.

Formatet för ABC80/800:s kassetter finns dokumenterat, det viktiga är
att skriva en MFM-demodulator som fungerar med dina samplade filer.

Principen för MFM är alltså att det finns en flank per baud för både 0
or 1; för 1 finns det ytterligare en flank i mitten.  ABC80 använde 700
baud; ABC800 2400 baud men headerblocket var i 700 baud (med en flagga
som var 0 för ABC80 och 1 för ABC800) för att vara kompatibelt.