[abc80] FD-dumpar från ABC832/834/838

Torfinn Ingolfsen tingox at gmail.com
Mon Aug 20 04:28:01 PDT 2012

2012/8/20  <anders at abc80.net>:
> Duger det Sybex Teledisk image:ar? Annars kan jag göra dumpar av UFD-DOS
> systemdisketten (vilket är den enda jag har liggande hemma).
>
> Finns det ett vettigt sätt att göra diskdumpar på utan Teledisk? Jag har
> läst om något som heter Imagedisk som kanske skulle funka. Men det har jag
> inte testat.
>
> Stödjer Linux kernal 256bytes sektorer så man kan köra dd?

Linux har kommandoen setfdprm[1], som kan brukes til å angi slike
parametre. Har bare brukt den på ND disketter, så jeg har ikke testet
om 256 bytes sektorer funker.
Kommandoen jeg brukte var:
setfdprm /dev/fd0 sect=8 hd ssize=1024 cyl=77

Det kan hende at setfdprm ikke er nok, men at du trenger fler
kommandoer. Mer info her[2].

Referanser:
1) http://www.linuxmanpages.com/man8/setfdprm.8.php
2) http://www.ndwiki.org/wiki/ND_floppy_disks#Reading_a_Norsk_Data_floppy_on_a_Linux_computer