[abc80] FD-dumpar från ABC832/834/838

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Mon Aug 20 09:07:44 PDT 2012

On 08/20/2012 03:09 AM, anders at abc80.net wrote:
> Duger det Sybex Teledisk image:ar? Annars kan jag göra dumpar av UFD-DOS
> systemdisketten (vilket är den enda jag har liggande hemma).
>
> Finns det ett vettigt sätt att göra diskdumpar på utan Teledisk? Jag har
> läst om något som heter Imagedisk som kanske skulle funka. Men det har jag
> inte testat.
>
> Stödjer Linux kernal 256bytes sektorer så man kan köra dd?

Ja.  Programmet setfdprm kan användas för ett antal format.

SSDD (ABC830/FD2D/DataDisc82):

     setfdprm /dev/fdX dd sect=16 ssize=256 head=1 cyl=40

SSSD (FD2/DataDisc 80):

     setfdprm /dev/fdX sd sect=8 ssize=256 head=1 cyl=40

DSDD (FD4D/DataDisc 84):

     setfdprm /dev/fdX dd sect=8 ssize=256 head=2 cyl=40

DSQD (ABC832/DataDisc 56):

     setfdprm /dev/fdX qd sect=16 ssize=256 head=2 cyl=80

Se också:

http://www.abc80.org/pipermail/abc80/2008-November/000198.html

Om det är någon som vet hur man avkodar .td0-filer vore det också
praktiskt... det finns en hel del sådana på nätet som vore kul att ha.

H. Peter Anvin, Intel Open Source Technology Center
I work for Intel.  I don't speak on their behalf.