[abc80] Diskettstation till ABC-80

Ola Andersson ola at organ.su.se
Fre Aug 20 02:55:19 PDT 2010

On 2010-08-20 10:44, anders at abc80.net wrote:
> 1. Är det så att datorn INTE startar om du har expansionboxen och
> diskdriven inkopplad?

Ja, jag testade med att bara koppla in expansionsboxen med minneskort,
då vägrar datorn starta. Så någonting med just det minneskortet verkar
det vara.

> 2. Är minneskortet från din FD2:a (Precis som Robert undrar)

Nej, minneskortet följde med expansionslådan och en omärkt
diskettstation, jag ska testa med den också (samt min ABC-830).
Jag har 4 st diskettstationer, fan vad det tar plats :)

> 3. ABC832 kommer inte att funka med ett vanligt DOS-prom, testa med
> diskstation 830 och kontroller för detta.

Ah, det ska jag göra.

> 4. kan du starta datorn med bara minneskortet? (funkar detta i vanliga
> fall, någon som vet?)

Nej, som sagt ovan, det gick inte.

> Jag har servicemanualen till diskstationerna hemma, jag har lovat scanna
> den tidigare men det kanske är läge nu. Ska bläddra lite i den när jag
> kommer hem.
>
> /Anders

Ok, tack för all hjälp, ska testa mer ikväll.
Det är väldigt krångligt alltså, man ska ha kontrollerkort för en viss
diskettstation och minneskort för en viss dator. Måste även minneskortet
passa en viss diskettstation? Verkar ju väldigt underligt varför det ska
behövs två kort mellan dator och diskettstation då.

--
Ola Andersson