[abc80] Diskettstation till ABC-80

juhasz at abc.se juhasz at abc.se
Fre Aug 20 03:50:19 PDT 2010

> Nej, minneskortet följde med expansionslådan och en omärkt
> diskettstation, jag ska testa med den också (samt min ABC-830).
> Jag har 4 st diskettstationer, fan vad det tar plats :)
Det tycker min fru med... ;) Kan du lägga upp lite bilder så kan vi
hjälpas åt att identifiera?

Är det inte så också att ABC-830 kom i olika varianter som krävde olika
ROM på controllerkortet? (BASF eller Micropolis eller vad de hette). Jag
har en vad jag tror "vanlig" 830, sen nån som också är samma densitet med
som har små dörrar framför disketten och låter "klatschjong" när den tar
ned läshuvudet på disketten, och sedan några 832:or. Alla verkar ha olika
kontrollerkort...

> Ok, tack för all hjälp, ska testa mer ikväll.
> Det är väldigt krångligt alltså, man ska ha kontrollerkort för en viss
> diskettstation och minneskort för en viss dator. Måste även minneskortet
> passa en viss diskettstation? Verkar ju väldigt underligt varför det ska
> behövs två kort mellan dator och diskettstation då.
Var det inte härligt på 80-talet? ;) Idag är det bara att stoppa in i
USB-porten så är det klart... Som jag vet så är det framförallt
kontrollerkortet som måste passa en viss diskettstation (se ovan).
Minneskortet borde nog funka bara det är till ABC80.

Följande länk på anders site visar manual för ett annat mer avancerat
styrkort. Som sagt finns en hel del inställningar för olika typer av
diskettstationer. Tror att detta var ett senare mer avancerat kort.
Tidigare hade man som sagt ett special ROM på styrkortet som hörde till
varje enhet
http://www.abc80.net/Datorerna/Luxor/Luxor_HW_Info/Floppykontroller/floppykontroller.html

Robert