[abc80] Hårdvaruprojekt...

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Sat Nov 15 17:34:03 PST 2008

juhasz at abc.se wrote:
> När det gäller video - kan man inte göra som luxor, och ta en TV? Det
> borde i alla fall funka på den här sidan atlanten. Jag har kört min abc
> mot min tv vid något tillfälle. Det funkade om man kopplade ihop synk och
> videosignalen med ett par motstånd...
>
> Kan tänka mig att inhandla ett DE1 ganska omgående så vi kan sätta igång!
> Någon mer på listan som känner sig manad? För övrigt kanske vi snart ska
> ta diskussionen av listan om det blir för mycket detaljsnack? Men det är
> ju kanske inte överdrivet mycket trafik...

En TV torde gå att göra, men du behöver bygga ett kort med de rätta
analoga bitarna -- förmodligen bara en uppsättning motstånd.

Men själv tycker jag det är trevligare att köra en riktig monitor.
ABC80:s monitor behövde tydligen modifieras för att kunna köra 80
tecken, och en riktig analog TV torde vara ännu värre.