[abc80] Hårdvaruprojekt...

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Tis Nov 11 22:10:44 PST 2008

Funderar lite på om det är värt att försöka göra ett hårdvaruprojekt i
alla fall.  Jag undrar om det är andra som är intresserade, eftersom
flera av dessa kostar pengar att utveckla.

Det finns ett par alternativ:

a) Porta ABC-i-FPGA till ett billigare kort.

Ett par varianter:

* USD 149, men behöver ett extra kort för USD 13 för att kunna koppla i
ett flashkort.  V24-kontakterna saknar kontrollsignaler.  Dessutom har
den bara 8 färger (helt okej för ABC, men kanske inte för andra
projekt).  Saknar ljudutgång.

http://www.digilentinc.com/Products/Detail.cfm?Nav1=Products&Nav2=Programmable&Prod=S3EBOARD

* USD 59 + USD 13, mer eller mindre samma (har faktiskt en bättre
videokontakt), men saknar Ethernet:

http://www.digilentinc.com/Products/Detail.cfm?Prod=BASYS&Nav1=Products&Nav2=Programmable

* USD 189 + USD 13; liknande det första men har ljud, bättre video och
en större FPGA.  Tydligent byggt av samma företag men ej
distributerat(??), vilket betyder att flashkortet troligen måste
beställas separat:

http://www.nuhorizons.com/xilinx/boards/spartan3a/starterkit.asp

* USD 150 (USD 125 för akademiker), har ljud och flashkontakt men saknar
Ethernet.  Har SRAM vilket skulle göra porten lättare.

http://www.terasic.com.tw/cgi-bin/page/archive.pl?Language=English&CategoryNo=39&No=83

b) Bygga I/O-kortet jag skissat på i flera år.  Det finns en del nya
chips som gör det enklare.

Frågor:

  - ABC80 eller ABC800 eller båda?  Det spelar roll, visar det sig.
    (ABC80 behöver ett DOS-ROM, ABC800 behöver ett visst kortformat.)

  - SD flash eller Ethernet eller båda?  Ju mer grejer ju mer
    komplicerat blir det...

Jag är klart skraj för detta... har aldrig designat ett kretskort av
denna kalibern.

c) "Modern ABC"... bygga en 80-talsdator med modern teknik och försöka
pressa priset så mycket som möjligt.  Helt klart en halvbakad idé :)

Åsikter?