[abc80] WABC - emulerade UFD-DOS i C 1986

Erik Lundh erik.lundh at compelcon.se
Sat Nov 8 12:00:00 PST 2008

Jo, det var ju jag och kollegan Jörn Rönnow som skrev Wabc, en av flera
konkurrerande diskkonverteringsprodukter som körde på pc och som kunde läsa,
och i WABC:s fall, skriva ABC-disketter. Jag förivrade mig lite och lade
mycket, kanske mest, jobb på grejer som bara ett fåtal använde. Som
konvertering av binära .BAC-filer mellan ABC800 och Diabs BASICII/PC. Det
innebar manipulation av den komilerade basic-koden, främst när det gällde
flyttal.men också när det gällde ett antal andra kompatibiliteter och någon
enstaka extra-syntax när man gick från BASICII/PC till ABC.

Diab försökte faktiskt sälja BASICII/PC till mig innan man gav upp och
donerade härket till ABC-klubben. Det visade sig att ABC-klubben hade ett
elände med rättningar av källkoden då den icke fick lämna Diabs lokaler de
första åren, pga ett licensavtal med amerikanska Monore som sålt BASICII i
sina OS8-baserade Monroe-datorer på tidiga 80-talet. Restriktionerna kring
källkoden hade Diab glömt att nämna för både mig och ABC-klubbben…

BASICII/PC var dessutom enligt senare uppgifter till stor del
maskinkonverterad från Z80 assembler till 8086 dito.

Wabc klarade också att läsa, men inte skriva, basregisters skivor. Pdata såg
en möjlighet att få över sina kunder på sina PC-baserade produkter.

Jörn jobbade sig igenom de olika versionerna av ORD och konverterade dem
till Word (RTF) och WordPerfect.

För övrigt var ABC80 en nerstrippad version av 7S, en Nutek-finansierad
mikrodator, utvecklad på sent 70-tal, som aldrig kom ut. Den var tänkt att
säljas av DataSAAB, samma gäng som senare blev Ericssons PC-gäng, sedermera
Fujitsu-Siemens. Killarna på Blackebergs gymnasium som nystade upp BASICII
med disassemblat hade även tillgång till kod och dok över 7S. Det var
tydligt att pkoderna för ABC80:s Basic hade ett gap.  Tittade man sedan på
pkoderna för 7S Basic, vars syntax liknade BASICII, så var pkods-kartan
komplett. ABC80:s basic var alltså färdigutvecklad när Luxor och
Scandia-Metric drog igång ABC-projektet tillsammans med Diab. Men då som nu
var Nutek-pengar ett slags lån. Genom att stuva om och skära i 7S-produkten
och ta fram ABC80 kunde man snuva Nutek på en återbetalning för
7S-finansieringen. Det var i alla fall konspirationsteorin i mitten av
80-talet.

Namnet WAbc? Jo Madonna hade just dykt upp på pop-secnen och begreppet
wannabe’s var nytt.
Wannabe’s önskade ju inget högre än att vara som sin idol.

”Wannabe ABC” blev WABC.

Vi skrev allt, b la ett ganska komplett UFD-dos från scratch i C. Vi använde
först Microsoft C, men gick snart över till Borlands då nya TurboC.

Missen vi gjorde gällde främst distribution. De gamla Luxor-försäljarna
ville inte sälja WABC för 1800 till sina kunder med 800 kr i vinst.

Man ville ”hjälpa” sina kunder med konverteringen, ofta för 1000 kr per
ABC-skiva.

 /Erik