[abc80] ABC08

Anders Jansson andj at hem.utfors.se
Sön Dec 30 04:39:05 PST 2007

Hej!

> Anledningen att jag inte tror att du kan bygga något Z80-baserat som kan
> konkurrera med moderna grejer är b.la. att Atmel säljer AVR32-baserade
> kort för runt $79 (500 SEK) med Ethernet och 32-bitars processorer som
> kör Linux...

Otroliga microkontrollers! Kanske Atmel tar kål på hela FPGA-marknaden? Men AT32UC3 tycks bara finnas som samples ännu och priset för demo-kortet innefattar inte själva microkontrollern. Återstår också tangentbord och bildskärm om man vill göra en dator av det.

Notera framför allt att ABC-08 *inte* är Z80-baserat! Jag kom just på att det förstås blir ett generellt low-cost utvecklingskort för 144-pin FPGA! Den som vill får en moderniserad ABC80 på köpet (ja tack!). Med den synvinkeln tror jag fortfarande på projektet.

En minimal bestyckning borde kuna vara EPC10 + 16Mbit seriellt flash + ATtiny microkontroller. ATtiny kan också användas för A/D vilket är ett måste för ett styr- och mätkort. Sen kan vi lägga dit lite annat obestyckat men försöka hålla kortet så litet som möjligt. Helst mindre än PC104 tycker jag. Att gå ner till EPC5 kan bli en lämplig morot för mig att lära mig FPGA.

På jobbet kör vi OrCad, men hemma har jag bara gratisprogram. Om man vill köra utan begränsningar i storlek och antal paddar håller jag TinyCad + gamla AutoTrax som en bra lösning.

/A.J