[abc80] ABC08

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Sat Dec 29 16:16:27 PST 2007

Anders Jansson wrote:
> Hej!

> För 972 kr får man rätt mycket PC104. Jag räknade på Farnell-priser och hamnade på ca 400 kr + moms + frakt. Det måste nog tyvärr förenklas ytterligare. Kanske med en EPC5 och ett billigt 16Mbit seriellt flash i DIL kapsel (flyttbar:-) för både konfig och "hårddisk". Hmm, vi kanske borde bolla lite off-list ifall vi tröttar ut folk?

> [...]

Jag höll på och försökte designa ett flash- och Ethernet-kort till
ABC80/800 för ett tag sen... tanken var att använda flash för att
simulera ABC:n vanliga diskcontroller.  Gav upp eftersom jag helt enkelt
inte har nog erfarenhet med kortdesign, men en microcontroller + CPLD
torde kunna få det att funka...

Jag utgår ifrån att du inte tänkt dig volymer som man skulle kunna tänka
sig ASICs... det kan naturligtvis göra saken betydligt billigare (ABC80
på ett chip...) men kräver stora volymer för att motivera
grundkostnaden, även i en äldre process.

Anledningen att jag inte tror att du kan bygga något Z80-baserat som kan
konkurrera med moderna grejer är b.la. att Atmel säljer AVR32-baserade
kort för runt $79 (500 SEK) med Ethernet och 32-bitars processorer som
kör Linux...

http://www.atmel.com/dyn/products/tools_card.asp?tool_id=4175