[abc80] ABC08

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Fre Dec 28 11:40:03 PST 2007

Anders Jansson wrote:

> ... verkar OK. När vi specat lite mer kan jag göra ett förslag på elschema, förslagsvis i TinyCad. Kan du säga några ord om VGA-delen?

Vad gäller VGA från grundprinciper:

4 bitar/kanal går att göra med ett resistornät.  8 bitar/kanal kräver
ett D/A-chip (resistornät är inte precisa nog.)

Utgången är 75 ohm.  Svart ligger nominellt på 0 V och vitt på 0.7 V.
Varje signal har sin egen jordlina, men de kan man i allmänhet bara
koppla ihop.

HSYNC och VSYNC är (LV)TTL digitala signaler; det gäller också DDC om
implementerat (DDC-signalerna är bidirektionella och behöver
skyddskretar om de kopplas ihop med en 3.3 V-krets som inte tål 5 V).

Polariteten på HSYNC och VSYNC avgör vilken mode en standard VGA-monitor
kör på (350, 400 eller 480 linjer, eller 800 linjer för den allra första
SuperVGA-standarden); men det sköter man helt enkelt på den digitala sidan.