[abc80] ABC08

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Tors Dec 27 16:58:15 PST 2007

H. Peter Anvin wrote:
> Jag kompilerade den omodifierade FPGA-designen (med 3 Z80:or) in i en
> EP3C10F256C8 för att testa; resultatet blev 73% fullt, med fmax = 46
> MHz, så EP3C10 torde vara stor nog och C8 snabb nog.

En sak till... Xilinx' XC3S500E är i ungefär samma storleks- och
prisklass, men kan boota från standard NOR-flash, vilka är betydligt
billigare (typ US$3 för 1 MB i stället för $13 för 0.5 MB).  Dessa kan
dessutom användas för att köra direkt från (BASIC-tolk o.s.v.); det
begränsar dock frekvensen till 10-12 MHz eftersom NOR-flash är betydligt
långsammare (70 ns) än SRAM (10 ns).  Inget problem om man kör på
standard 3 MHz, men det begränsar möjligheten till turboläge (man kan ju
iofs säga att turboläge kräver att man laddar BASIC-tolken i RAM först.)

SRAM är rätt dyrt ($5.10 för 0.5 MB); man kan få 8 MB SDRAM för samma
pris.  SDRAM är mer komplicerat att driva och långsammare (~30 ns) än
SRAM; jag skulle tro att det är förmodligen bättre att köra med SRAM
eftersom vi ändå snackar om minnesstorlekar som får ABC80 att hisna (en
större FPGA skulle inte behöva externt RAM överhuvudtaget.)