[abc80] ABC08

Anders Jansson andj at hem.utfors.se
Fre Dec 28 11:13:23 PST 2007

Hej!

> Jo... kom ihåg jag redan har ett fungerande FPGA-program till EP1C20.

Absolut! Det får inte bli för krångligt.

> [*] En del modifikationer behövs i praktiken, t.ex. att byta
> CompactFlash mot SD, för att få ner pinantalet, enklare grafikinterface
> o.s.v.

SD-hållare är billigt (25 kr) men SD under 100 kr verkar mest vara utgående modeller. Farnell har dock ett 2 MB MMC (= SD?) från Atmel för 88 kr. Skulle det funka med ett billigt SPI chip istället?

> Jag kompilerade den omodifierade FPGA-designen (med 3 Z80:or) in i en
> EP3C10F256C8 för att testa; resultatet blev 73% fullt, med fmax = 46
> MHz, så EP3C10 torde vara stor nog och C8 snabb nog.

> En sak till... Xilinx' XC3S500E är i ungefär samma storleks- och
> prisklass, men kan boota från standard NOR-flash, vilka är betydligt
> billigare (typ US$3 för 1 MB i stället för $13 för 0.5 MB).  Dessa kan

Få se nu ... 3 USD eller 13 USD, det låter som en kuggfråga :-)
Men å andra sidan funkar det ju bra med Cyclone och jag har faktiskt JTAG för Altera på jobbet som kanske kan komma till nytta. Vad är det för skillnad på flash och flash? Är det hastigheten? Efter ytligt studium av Cyclone3 ser jag två konfigurationsmöjligheter med seriella flash. Dels Active där FPGAn klockar in data med 40 MHz, dels Passive där en liten microkontroller skulle kunna hjälpa till att klocka in data från ett långsammare flash. (Undrar just vad denna bootkonfiguration specificerar förresten).

> SRAM är rätt dyrt ($5.10 för 0.5 MB); man kan få 8 MB SDRAM för samma
> pris.  SDRAM är mer komplicerat att driva och långsammare (~30 ns) än
> SRAM; jag skulle tro att det är förmodligen bättre att köra med SRAM
> eftersom vi ändå snackar om minnesstorlekar som får ABC80 att hisna (en
> större FPGA skulle inte behöva externt RAM överhuvudtaget.)

Ja, SRAM 32k*8 kostar 30 kr på Farnell vid 12 ns. Du har en poäng i att såna snabba signaler gärna får hålla till inne i FPGAn, men det borde väl gå. Av ren nyfikenhet, hur implementeras RAM och ROM för ABC80 i FPGAn? EP3C10 tycks ha ca 46kB RAM internt medan ABC80 i grundutförandet har 16kB plus 1kB bildminne.

> Ja, de funkar alldeles utmärkt -- TED funkar t.o.m. när jag kör CPU:n på
> 25 MHz.

Bra! Serieporten på ABC80 var lite speciell så jag tänkte det kunde bli problem. Den saknar helt teckenbuffert, så varje enskild bit pollas in av en liten drivrutin kopplad till tangentbordsinterruptet var 128 mikrosekund. Max 2400 bps :-(

> Ser inte varför man inte skulle kunna köra en ordentlig IP-stack (t.ex.
> µIP) antingen på själva ABC80 eller på en billig microcontroller.

Du kan ha rätt! Visste inte det var möjligt!
http://www.sics.se/~adam/uip/index.php/Main_Page
... helt otroligt!
http://www.ribbit.se/redaktionellt/intervjuer/AdamDunkels.pdf

Om det kan gå att kolla mailen med ABC80 återstår väl att se, men fundera gärna på om det skulle gå att ordna så att man kan dela tgb och skärm med sin vanliga dator. Det vore inte dumt! Vi hade såna burkar på jobbet förut när vi av säkerhetsskäl hade ett separat nätverk för internet, vilket krävde dubbla datorer.

> Såvitt jag kan se skulle ett FGPA-baserat kort behöva:

... verkar OK. När vi specat lite mer kan jag göra ett förslag på elschema, förslagsvis i TinyCad. Kan du säga några ord om VGA-delen?

/A.J