[abc80] ABC08

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Tors Dec 27 15:38:23 PST 2007

Anders Jansson wrote:
> Hej!
>
> Designa ett kort är nog inget mot vad det skulle kosta att designa själva FPGA-programmet. Men det blir billigt om vi gör det själva va? Vanligt ytmonterat är inga problem med en bra lupp och en fin lödkolv. FPGAn är lite jobbigare men det går hyggligt med en 144 pin EP3C10 eller EP2C8 (finns på Farnell) och då tycker jag också priset är OK. Om du skulle ha nytta av en microcontroller (PIC eller Atmel) istället för nån av de extra Z80 så kan jag kanske hjälpa till.

Jo... kom ihåg jag redan har ett fungerande FPGA-program till EP1C20.
Jag skulle tro att det går i en EP3C10 utan modifikation[*], men det
innehåller inte en Ethernet-MAC, eftersom kortet har en separat
Ethernet-controller (SMSC 91C111) -- skulle själv hellre sett enbart en
Ethernet-PHY.

Den största fördelen med programmerbar logik -- FPGA, CPLD,
microcontroller -- är att det går att fixa fel utan att kasta bort och
göra om kortet...

> För att ha nytta av ethernet måste det nog vara en Ethernet-till-RS232 server eller ethernet-modem. Visst vore det bra men det får inte kosta extra. Den som behöver kan alltid köpa detta separat.
> http://ipenabled.com/net232.html
> Viktigare än ethernet är säkert att ha RS232/422 med FIFO. Har du förresten testat nåt ABC80 terminalprogram på FPGAn?

Ja, de funkar alldeles utmärkt -- TED funkar t.o.m. när jag kör CPU:n på
25 MHz.

Ser inte varför man inte skulle kunna köra en ordentlig IP-stack (t.ex.
µIP) antingen på själva ABC80 eller på en billig microcontroller.

	-hpa

[*] En del modifikationer behövs i praktiken, t.ex. att byta
CompactFlash mot SD, för att få ner pinantalet, enklare grafikinterface
o.s.v.

Jag kompilerade den omodifierade FPGA-designen (med 3 Z80:or) in i en
EP3C10F256C8 för att testa; resultatet blev 73% fullt, med fmax = 46
MHz, så EP3C10 torde vara stor nog och C8 snabb nog. En större fråga är
nog om det går att dra ner pinantalet såpass det passar i T144; jag
skulle nog tro att det går utan större problem men har inte skissat på det.

Såvitt jag kan se skulle ett FGPA-baserat kort behöva:

- FPGA:n
- ROM till FPGA:n
- Spänningsomvandlare (3.3 V, 1.2 V och möjligen 2.5 V)
- SRAM
- FPGA-programmerings/debuggingskontakt
- Oscillator
- Buffrar till RS-232 och PS/2-anslutningar
- SD-card-kontakt
- A/D-omvandlare (resistornät?) till VGA
- VGA-kontakt
- PS/2-kontakt (tangentbord)
- RS232-kontakt(er)
- Analoga kretsar för ljud (min 1 ljudutgång;
   om stöd för kassettband 1 in+1 ut)
- Lysdioder för debuggning
- Plus alla passiva komponenter som alltid behövs...
- Buffrar för ABC-buss, om önskat...

Option: Ethernet
- Ethernet-PHY eller Ethernet microcontroller
- Magjack

Option: Realtidsklocka
- Realtidsklocka
- Batteri