[abc80] ABC08

Anders Jansson andj at hem.utfors.se
Tors Dec 27 05:57:41 PST 2007

Hej!

Att implementera Z80 med 100k gates blir mycket dyrare än att köpa originalet. EP1C20 finns inte att köpa på Farnell, men redan EP1C12 är ganska dyr. Om du istället bryter ut Z80, hur billigt kan du göra det då? Om det skulle gå med en Z80 för 60 kr, en FPGA (CPLD?) för ca 100 kr samt några få kringkomponenter, då blir kanske både priset och nostalgin tilltalande? Det verkar tveksamt att Terasic DE1 skulle kunna passa denna prisbild.

Hälsn.
A.J