[abc80] ABC08

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Ons Dec 26 09:47:50 PST 2007

Anders Jansson wrote:
> [...]
>
> FPGA-projektet är verkligen imponerande! Om man lyckas göra det riktigt billigt kunde det väl vara användbart för styr- och mätstationer? ABC-emulatorn borde också kunna vara användbar i det sammanhanget. Men jag tycker det saknas en del info om hur man bygger en dator av det och hur mycket det kostar. Finns ABC-bussen tillgänglig? Vilken FPGA kan man använda? Finns elschema?

Det som jag använde är Altera's Cyclone (EP1C20).  Det finns ett kort
ute nu - Terasic DE1 - som kostar $150 (dryg tusenlapp) - som jag
funderar på att porta designen till om det finns intresse:

http://www.terasic.com.tw/cgi-bin/page/archive.pl?Language=English&CategoryNo=39&No=83

> Skulle det inte bli billigare att *inte* implementera Z80 som ju ändå är riktigt billig upp till 8 MHz? Istället kunde man kanske ha en ABC-mode och en DOS-mode? Själv använder jag oftast microcontrollers för styr- och mätstationer, som rapporterar via RS232. Mer rationellt är väl att använda en PC104 eller liknande, men det är inte så helt lätt att hitta nåt som är lagom. Det blir gärna overkill med dagens system som oftast verkar anpassade för att köra windows.

Den största anledningen att använda en FPGA är ändå att du får hög
integration automatiskt.