[abc80] ABC08

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Tors Dec 27 09:17:39 PST 2007

Anders Jansson wrote:
> Hej!
>
> Att implementera Z80 med 100k gates blir mycket dyrare än att köpa originalet. EP1C20 finns inte att köpa på Farnell, men redan EP1C12 är ganska dyr. Om du istället bryter ut Z80, hur billigt kan du göra det då? Om det skulle gå med en Z80 för 60 kr, en FPGA (CPLD?) för ca 100 kr samt några få kringkomponenter, då blir kanske både priset och nostalgin tilltalande? Det verkar tveksamt att Terasic DE1 skulle kunna passa denna prisbild.
>
> Hälsn.
> A.J

Jovisst, men att designa ett kort är också rätt dyrt (och fabriksmontera
ett kort med ytmonterade komponenter kostar också förstås -- att undvika
ytmonterade komponenter går fortfarande men med begränsat utbud).
Grejen med kort som DE1 är att de redan finns.  Tyvärr har de ej Ethernet.

Det är ingen anledning att köpa EP1C-familjen till en ny design -- EPC2C
och EP3C är ute nu och betydligt billigare.  Den EP1C20 som jag har är
mindre än 40% full med 3 Z80 i (dator, tangentbord och diskcontroller)
-- EP3C10 kostar US$19.20 i 8 ns variant från digikey.com (Z80 kostar
$5.61, eller $13.39 för 20 MHz.)

Det största problemet med en blanddesign är antalet pinnar, plus RAM --
jag använder faktiskt FPGA:ns minne mer än logik.  En "hård" design vore
nog enklast att helt enkelt starta från ABC80:ns logikschema och se vad
kan förenklas med modern teknik, t.ex.:

- CPLD i.st.f. PIO/address decoder/grafikenhet
- Modernare minne (SRAM?)
- Integrerad SD-controller/nätcontroller (modern microcontroller)
   -> Not: det går att driva SD-kort från en SPI-controller, som är
      standardutrustning i de flesta
- PS/2 in, VGA ut (idag är tangentbord och riktiga monitorer urbilliga)

Så visst låter det sig göras, och kan nog vara ett kul projekt i sig.