[abc80] ABC80 i iPod

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Sön Nov 12 21:58:49 PST 2006

H. Peter Anvin wrote:

> Ett par sak till... för HD-drivar är det 32 sektorer per cluster (det är
> alltid 8 klusters/spår), så det går helt enkelt att behandla K3 som
> sektornummer (bit 7-5 är klusternummer, 4-0 är sektor i kluster.)

[...]

> S.k. "gammal adressering" gäller endast MO-drivar (80K eller 160K
> floppys); när gammal adressering gäller (vilket är default!) lagras
> sektornummer i bit 7-5 och bit 4-0 används ej.
>
> Gammal adressering gäller ej MF (640K), SF (8") eller HD
> (winchester)-drivar.  (I alla fall tror jag inte det gäller SF-drivar.)

Jag tänkte efter, och tror jag har fel om detta... i vilket fall som
helst, "gammal addressering" är default, och är 7-5 klusternummer, 4-0
sektor i kluster.  Jag *tror* att "ny addressering" är helt enkelt
sektornummer rakt av; detta är ekvivalent för HD.  Tror dock inte det
finns någon anledning att implementera "ny addressering".