[abc80] ABC80s bildminne

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Fre May 2 11:20:09 PDT 2003

Anders Bengtsson wrote:

> Borde man inte kunna konstruera en floppy kontroller i VHDL? På floppy
> kontrollern sitter ju i stort sett samma kretsar som i ABC80, förutom något
> kontroller chip som hanterar interfacet mot diskett stationen. Då skulle man
> kunna få en komplett ABC80 men stöd för diskettstation på ett (eller kanske
> två) chip!

Det kan man säkert, men det skulle behövas ett nytt kort (och det är
rätt dyrt att bygga kort med ytmonterade kretsar.)  Interfacet till
floppys är delvis analogt, så det behövs dessutom en del stödkretsar.

Då skulle jag hellre vilja köra med CompactFlash-idén som jag jobbat med
på ett tag.  Det finns ju alltid abcdisk för att läsa de gamla
skivorna... vilket jag borde ta och göra medan de fortfarande går att
läsa överhuvudtaget...