[abc80] ABC80s bildminne

Anders Bengtsson anders at abc80.net
Fre May 2 11:37:29 PDT 2003

Hej!

Detta är helt klart intressant!

Jag har boken "Datorns ABC" eller liknande av Gunnar Markesjö, där beskrivs
datorn i detalj, så även grafikinterfacet. Jag kollade efter den hemma i
bokhyllan med det verkar som den (eller alla exemplaren) finns i museet. Jag
kan ordna fram den om det är intressant. Den går ju alltid att stoppa den i
scannern...

Om jag minns rätt så består tecken generatorn av några PROM och adderare.
Jag kan även ordna med att läsa ut alla PROM som sitter i ABC80 om du
behöver dem (antar det om du inte redan har dem).

Jag har även en tecken 80 modul till ABC80, med lite reverse engineering
borde man klara av att lista ut hur den fungerar. Jag har dock ingen
dokumentation på denna.

Sen minns jag en fråga om ABC:ns floppykontroller, den modellen som du hade
stödde bara de små diskettstaionerna. Jag tror att man med ett PROM byte kan
få den att fungera med 80-spårs stationer. Till skillnad mot PC:n där man
twistar kablen mellan första och andra stationen för att klara av att
adressera dem så hade man på ABC:n en rak kabel och istället byglade cable
select på diskettstationen.

Borde man inte kunna konstruera en floppy kontroller i VHDL? På floppy
kontrollern sitter ju i stort sett samma kretsar som i ABC80, förutom något
kontroller chip som hanterar interfacet mot diskett stationen. Då skulle man
kunna få en komplett ABC80 men stöd för diskettstation på ett (eller kanske
två) chip!

/Anders