[abc80] Pang iväggen...

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Sat May 3 19:02:26 PDT 2003

Jaha... just som det verkade som jag var en god bit på vägen med mitt
FPGA-projekt så körde jag käpprätt i väggen.

Det verkar helt enkelt som en Xilinx XS2S100 FPGA (100.000 gates), det
som finns på kortet jag har, är mellan 95% och 110% full -- beroende på
hur man optimerar -- när man lägger i en Z80 CPU (jag använder "T80"
från www.opencores.org.)

Med andra ord, det ser för tillfäller rätt mörkt ut att få in hela
datorn (i synnerhet som det behövs en SDRAM-kontroller och en
tangentbordskontroller med) på det här FPGA-kortet.  Har hittat ett kort
från en firma i Australien med en 300.000 gate FPGA för ungefär samma
pris, men som saknar DRAM och flash.  Det finns också mer avancerade
kort, men i allmänhet till betydligt dyrare pris.

Det positiva är att det verkar rätt etablerat att om jag kan få tag i
ett lämpligt kort är det rätt säkert att det ska gå att köra på 25 MHz
utan att vänta på minnet...

Kollar alternativ