[abc80] CP/M och ABCBus ABC80

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Fre Mars 15 12:39:46 PDT 2019

On 3/12/19 1:43 PM, Jörgen Westman wrote:
> Hej,
>
> Problemen jag har är nog inte hur ABCbus fungerar, jag har misslyckats med
> kopiering av 832 floppy, den image jag använde som CP/M boot är vid noggrann
> kontroll inte korrekt. Visar sig att klustren upprepar sig i den image jag
> skapar.
>
> Har i vilket fall som helst gjort en 832 baserad på V09. Den fungerar på den
> första 832 UFDDos image jag gjorde.

Vad jag gjort tidigare är att läsa på ett Linux-system med hjälp av
setfdprm:

	https://lists.abc80.org/archives/abc80/2008-November/000198.html

Det kräver naturligtvis en PC med en 5.25"-drive, och dessutom måste den
vara en "riktig" floppy controller d.v.s. inte USB, vilket i praktiken
betyder ett gammalt moderkort. Kryoflux är naturligtvis ett alternativ,
men det är riktigt tråkigt att Kryoflux inte är Open Source med tanke på
vad det ska vara till... "Software Preservation Society" är lite bakvänt
på det viset.

Det fanns ett annat, mer avancerat projekt vid namn DiskFerret som jag
var lite perifert inblandat i, men tyvärr verkar det ha dött. Att göra
hårdvaran vore relativt enkelt, men mjukvaran är mer komplicerat.