[abc80] CP/M och ABCBus ABC80

Jörgen Westman joergen.westman at telia.com
Tis Mars 5 12:50:57 PST 2019

Hej,

Jag försöker fortfarande få CP/M 3+ att kunna starta från en 832 disk image
på SD kort.

Har fått UFDDOS att fungera genom att göra en disk44 baserad på disk36.

Men CP/M+ vill inte fungera.

Plockade ut CP/M boot prom och har disassemblerat det.

Det görs flera anrop till CS, först för att se om kortet finns, blir inp 1
255 så testar man nästa.

Om det inte blir 255 så väljer man det kortet.

Men sedan görs ett CS till innan kommando till kort, där förväntar man sig
bit 7 vara satt (negativt tal), om inte så fastnar man.

Koden ser ut på detta sätt:

M090B   CALL  M0958                                            ;Card select

        JP                 P,M090B

        OUT            02H,A
;Command C1

M0958   LD       B,0FFH

        LD                A,(M0973)
;Card to A

        OUT            01H,A
;Select card

        LD                A,0AH

M0961   DEC    A

        JR                 NZ,M0961
;Wait

        IN                A,01H
;Check

        AND            A

        RET

Om jag testar att göra CS alltså out 1,36 och sedan inp(1) i basic så får
jag för det mesta 0 tillbaks och inte 129.

Jag provar detta på ABCBus 06, la till ett inp1reg = 0x81; i Strobe_CS men
det gjorde ingen skillnad, ska det läggas till någon annan stans?

Då koden i boot prom startar från reset så görs ingen inp(7) heller.

Hälsningar

Jörgen Westman