[abc80] ALLA borde prova ABCWin2

John Näslund johnerikn at icloud.com
Tis Jan 8 01:33:04 PST 2019

Jag har kvar min gamla ABC80 i fungerande skick
Har till och med flera med 80 tecken och GEJO 128 KB
En som är 64 KB RAM ombyggd enligt Mikrodatorn byggbeskrivning.
Även KKD128 om någon vet vad det är!
Det är ett 128 KB RAM kort som satt i expansionslådan ABC890.
Finns ett program som heter QAD.BAS på kassett nr27 QuickAcessDisk=QAD
Som visar hur det fungerar på en 32K maskin.
Det skulle ju vara enkelt att göra en simulerad HD med alla abc programmen med den principen !
Alla programmen i ABC klubbens fd kassetter är på 6 MB  om man gjorde en 10 MB HD skulle det räcka långt eller hur?
En SuperSMARTAID som hade Typehead så man missade inga tangentbordstryckningar.
Jag har ägnat en del tid åt ABCWin2 och funnit att den är användbar.
ALLA borde prova ABCWin2   Man behöver inte ha sin fysiska ABC80 framme numera för att använda den.
Alla kassetterna finns på en (kasett**.dsk) som laddas i meny raden under Config och längre ner Disks
ALLA kasett.dsk är skrivskyddade. Hur gör man en skrivbar  .dsk ?
Jag har lyckats med detta konststycket men vet inte hur man gör ändå!
Jag skulle vilja föra över alla mina disketter till emulatorn men hur gör jag då?
ABCDISK.EXE kan ju ta över dem till PC format. Det klarar jag.
Men sedan att få dem till emulatorformat. Hur gör man?
Man kan inte plocka ut program man skrivit i AbcWin 1.1 heller eftersom det blir fel i PC-filen man tittar på efteråt.  Går det att flytta filer mellan ABCWin1.1 och ABCWin2? Någon som lyckats?

Man borde ju kunna ha alla program i en enda stor "hd.dsk" så att man slapp att byta disketter hela tiden?

Du har drive 0 1 2 3 4 5 6  när man gör "bye" och går in i ABCDOS läge

BYE
ABC80 DISC OPERATING SYSTEM
* R E A D Y *
      Om man vill göra COPYLIB,V DR0:,DR1:
      så ser det ut som han skriver men verifiering bekräftar att inget skrives.
1.  Varför går det inte kopiera filer mellan skivorna?
2.  Har du blockerat skrivningen på ".dsk"  ?
3.  Hur gör man "sin egen" skiva av de filer som redan finns?
4.  Hur skapar man en tom skrivbar skiva?
      Drive 2 till 6 ger:
Drive 6
Volym:
Varning: Skriv inget på denna skiva!
Fel i biblioteket
Fel i biblioteket
Fel i biblioteket
Fel i biblioteket
Fel i biblioteket
Fel i biblioteket
Fel i biblioteket
Fel i biblioteket
*   R E A D Y   *
Här borde man enkelt kunna ha flera .dsk i drivarna? Eller hur ERIK?
Gör livet lättare...  Skriv lite manualer så man förstår hur det är tänkt att fungera.
/H John-Erik Näslund  070-3492653 Ring mig och berätta om du kan något om ABC80 eller emulatorn.
Jag lyckades kopiera på filer på  en .dsk i en dator men inte i den andra. Vad gör jag för fel?
Kopierade jonne.dsk från en dator till en annan dator och då blev jonne.dsk plötsligt skrivskyddad
Mycket konstigt! Tycker jag.