[abc80] ABCBus MYAB CP/M

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Tors Nov 29 16:41:14 PST 2018

On 11/29/18 4:24 PM, hpa at zytor.com wrote:
> [...]

Hmmm... det verkar inte stämma att bokstaven i fråga är minnesutbyggnad.  Det
finns mer än till C för disk och skrivare, och skivan har A,B,C för '800 och
'802 men inte '806.

Så den stora frågan är vad som finns på det där UNI800-kortet. Från vad jag
läser mellan raderna är det ett rent RAM-kort, och funkar troligen rätt
liknande mitt hack till ABC80-DE1.

En 802:a liknar en 806:a tillräckligt för att den kan boota, men krashar
naturligtvis när den försöker byta bank (eftersom det bara finns en bank.)

Det är helt klart att det är CP/M 3 i bankad mod, och i bankad mode tror jag
96K är minimum.  CP/M 3 går att bygga i obankad mod, men den CP/M som ligger
på denna skiva är definitivt bankad.

Vad har du för grejer i 802:an som du kör på?