[abc80] ABCBus MYAB CP/M

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Tis Nov 27 14:50:03 PST 2018

On 11/27/18 12:23 PM, juhasz wrote:
> kul att du kör cp/m på abc - jag har också testat det lite, dock inte
> med abcbus!såvitt jag vet (har inte varit så inblandad i de senaste
> releaserna) så stöds inte 832 o därmed funkar det inte. men skulle
> man lägga till 832-stöd så tror jag det funkar rakt av -
> minnesemuleringen används inte på 80x...på emulatorsidan verkar
> varken abcwin eller abcsim kunna köra cp/m - det blir nåt knas när
> man bootar. däremot har funkar det i mame:s abc806-emulering!
Är du säker på att du inte har en 806-specifik CP/M?
CP/M kräver RAM från adress 0, och det görs på olika sätt på de olika
800:na.  Det går inte utan extern hårdvara på 800C/M; 802 har totalt
64K; 806 kan simulera 802:an men inte vice versa (eftersom 806 har
mycket mer RAM tillgängligt - 128/512K HR-minne.)

CP/M 3 går att bygga på två sätt -- med eller utan banking -- och på 802
vill du helst köra utan och på 806 med...

Om du kan skicka mig en image så kan jag kolla om det går att pussla
ihop utan att göra en enorm affär av det.