[abc80] SD-kort-lösningen och ABC-bussen

juhasz juhasz at abc.se
Sat Mars 24 02:58:49 PDT 2018

OK, det går! ;) Bildbevis på

www.juhasz.se/abc80/abcbustest

Första bilden visar min setup - jag har ufd-dos på hd0: och har just
formaterat en floppy i min 832:a och sedan skapat biblioteket
"test.ufd"...

Andra bilden visar min adapter. Det är faktiskt en 64-polig
flatkabelstump med abcbuskontakter i ändarna och även påklämda "vanliga"
idc-kortkontakter. Jag valde att ansluta en vanlig kortkontakt, dels för
att mina stift på abc-bus var lite korta och det såg ut att funka bättre
i den kontakten och dels för att de ev hade lite tenn på sig och då
ville jag inte förstöra abcbus-kontakten...

busskabeln är en abc800-busskabel och bussboxen en ABC80-bussbox.

Detta är förstås inte den enklaste kopplingen, men visar att det funkar!