[abc80] TrueType teckensnitt för ABC 80?

Abinsium abinsium at gmail.com
Sön Jan 28 16:03:19 PST 2018

Det visade sig att teletext2.ttf (och teletext4.ttf -- bra för 80-tecken
per rad) har 3x2 blockgrafiktecken på höga teckenkoder 60960. Standard
UTF8 har tyvärr ej detta, men jag tycker det borde införas. Nu kan jag
presentera en video och ett github-repo.

Demo av ABC80-grafiksimulator i gforth (ABC 80 40 år 2018) - setdot,
clrdot, dot. https://github.com/mobluse/semigraphics semigrafik TRS-80
TeleText Text-TV Viewdata med 3x2 blocktecken. Detta är skrivet i GNU
Forth, men det fanns FigFORTH till ABC 80. FOSS AGPL
https://youtu.be/wVY0dhnFev8
Om ni väljer att prenumerera på min YouTube-kanal så stödjer ni en liten
youtubare.

Det är klart, teckensnittet kunde varit mer likt ABC80:s.