[abc80] TrueType teckensnitt för ABC 80?

Abinsium abinsium at gmail.com
Fre Jan 26 06:08:14 PST 2018

Finns det ett TrueType teckensnitt/typsnitt för ABC80? Det borde vara
ungefär samma font som för svensk text-tv/TeleText. Jag hittar vissa,
men de innehåller ej grafiktecknen. Det är egentligen grafiktecknen som
är viktigast för mig, ty de saknar motsvarighet i UTF-8. Jag tänkte
använda typsnitten i en emulator som använder en befintlig
xterm-kompatibel terminal-emulator t.ex. Tera Term eller Windows Console
(Command eller Ubuntu från Store), ty då kan man kopiera och klistra in
text.

https://ttssh2.osdn.jp/manual/en/about/ctrlseq.html
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/console/console-virtual-terminal-sequences

Ett teckensnitt som har mycket, men ej grafiktecknen:
https://github.com/peterkvt80/Muttlee/blob/master/public/assets/teletext2.ttf
Hur det ser ut i Tera Term med TinyBASIC i Microbit:
http://i.cubeupload.com/nfmFBL.png
http://cubeupload.com/im/nfmFBL.png