[abc80] Mer ABC806...

Andreas Gustafsson andreas.gustafsson at gmail.com
Tors Jan 18 08:03:04 PST 2018


Halloj ABC-entusiaster!

Har kommit en bit längre sedan mitt förra mail. Jag kan fortfarande inte
generera .BAC-filer från mina binärer som är kompatibla med 806an, men jag
har istället genererat en vanlig ASCII .BAS-fil som poke:ar in hela binären
i minnet, ungefär så här:
1 POKE 49152,123%
2 POKE 49153,45%
...
XXX A=CALL(49152)

Med hjälp av detta har jag kunnat köra åtminstone några små tester och
börjat leka lite med attribut-moden (vilken skum implementation av access
till attributminnet man valt alltså!)

Dock så funkar min binär-injektionsmetod dåligt för större binärer av
förklarliga skäl. Dels så blir ju .BAS filen nästan 20 gånger större än
binären, och dessutom om binären är mer än max något hundratal bytes tar
det evigheter för basicen att köra igenom alla POKEs och starta.

Så om någon sitter på insikt i hur man kan göra motsvarande som bin2bac gör
för ABC80 för ABC806 tar jag tacksamt emot förslag!

Nästa fråga - någon som vet vad det är som generar interrupts på 806:an?
På ABC80 verkar standard vara att ett interrupt körs på VBL, vilket är
väldigt trevligt då man kan synkronisera sin kod som ska uppdatera grafik
varje frame med en enkel HALT-instruktion för att vänta på nästa VBL.
På 806an (åtminstone i emulator) verkar det dock köra interrupt oftare, har
inte time:at exakt, men det känns som det är minst 2-3 gånger per frame.

Någon som kan förstå sig på om det finns något sätt att VBL-synka sin kod?

Jag har läst i ABC806-dator-servicemanual.pdf och det känns som det kan
finnas relevant information där, men sättet allt presenteras på där är
totalt obegripligt för mig,

/Andreas


More information about the ABC80 mailing list