[abc80] Går det att få in en ABC 80 på Olimex iCE40HX8K FPGA-kort?

Abinsium abinsium at gmail.com
Fre Nov 24 13:37:44 PST 2017

Jag hittade detta ganska billiga FPGA-kort i närheten av min bostad:
https://www.electrokit.com/olimex-ice40hx8k-fpga-utvecklingskort.55088
499 SEK inkl moms.

De har en IO-modul till detta med bl.a. VGA & PS/2:
https://www.electrokit.com/olimex-ice40io-iomodul-vga-ps2-irda.54403
149 SEK inkl moms.
Dock står det att denna är till det mindre FPGA-kortet iCE40HX1K-EVB,
men enligt denna blogg skall den fungera med det större kortet:
https://olimex.wordpress.com/2017/06/22/ice40hx8k-evb-oshw-fpga-board-is-in-stock/

Här finns länkar till bloggar om bl.a. VGA & PS/2:
https://www.olimex.com/forum/index.php?topic=5402.msg22377

Enligt en kommentar på http://baltazarstudios.com/z80-cpu/ skulle en
A-Z80 ta upp 50% av resurserna på iCE40-HX8K.

Tror ni man kan få in en ABC 80 på Olimex iCE40HX8K FPGA-kort? Det vore
i så fall ett ganska billigt sätt att skaffa sig en ABC 80. Dock kanske
man även behöver koppla in en SD-kortläsare för att simulera floppy.

En annan fördel med detta FPGA-kort är att man kan programmera det med
enbart öppen källkods-toolchain.