[abc80] ABC-buss <=> FPGA (mer detaljer)

Göran Åhling goran at eadc.se
Ons Mars 15 00:30:50 PDT 2017

Hej igen,

Ett alternativ till I2C - I/O när pinnarna tog slut kunde kanske vara
det gamla  tricket från alla tiders embedded ...

74__595   (exempelvis, det finns flera halvsyskon i familjerna 74.. och
40..)

Skiftregister. 3 pinnar krets ger lätt 8 eller 16 latchade pinnar UT.
Tar givetvis en stund att skifta, men med en FPGA kan det sköta sig lite
själv på en kant, klart lättare än i en liten processor. Finns i små
ytmonterade kapslar som kan vara en del av det "trånga kortet",
speciellt för signaler som kanske inte ändras varannan klockcykel!

Data, Clock och latch-signal, inte så olikt I2C, men med lite mer
rättframt "protokoll", ingen adressering att koda in och så.

Motsvarande finns för ingångar också, men inte riktigt lika populärt.

Alternativet till att "fixa utgångar" kanske vore en annan FPGA-bärare?
DE0-Nano fick jag till 2 x 40 pinnar generell I/O, när jag spanar runt
lite på "billiglistor" är det dock oftast bara Cyclone iV, och lite
färre pinnar. Dåligt... Bästa "fyndet" ligger väl uppemot 80 pinnar dock
och pris < $20.

Sedan är frågan hur mycket av "roligheterna" på DE0-nano som är tänkta
att användas för denna ABC-adapter. Att ha ett kort med massor av
finesser som man inte använder är dyrt, men motsatsen är både dyrt och
jobbigt. Jag inser inte riktigt hur WiFi skall användas i en ABC
bus-adapter, t.ex.

Ta nu inte det jag skriver som kritik! Jag försöker bara bidra med
uppslag och vara positiv, men kommer att vara med på det som Du väljer,
oavsett vilket.

Mvh, Göran