[abc80] Joystick

Anders Jansson andj at hem.utfors.se
Sat Dec 30 03:40:06 PST 2017

Den 2017-12- 06:49:18 skrev H. Peter Anvin <hpa at zytor.com>:

> Tänkte påpeka att om man bryr sig om detaljer till den utsträckningen är
> det nog värt att byta till ABC-bussen, där det finns 5 V och
> tillräckligt med signaler.  Tyvärr är ju även ABC-bussen enormt
> "nergraderad" gentemot Z80-bussen (ABC800 fixade det till en viss del.)

Vad saknas i ABC-bussen av intresse för en joystick? Men en
ABC-busskontakt känns väl hur som helst rätt klumpig för en joystick? Jag
gillade den passiva varianten för V24! Kan man inte ta några optokopplare
om man vill bygga på med TTL-kompatibilitet? Det vore ju bra om man kunde
köra samma kod tänker jag.

Gott Nytt År alla!

/Anders