[abc80] Assemblyprogram som BAC-filer

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Tis Okt 11 21:04:50 PDT 2016

Jag har fått ihop att få relokeringarna att funka, så jag skrev ett
litet demo.  Det är en assemblyversion av ett kalejdoskopsprogram som
brukar vara en vanlig BASIC-övning annars.

Källkod och binärer finns på:

    http://www.abc80.org/~hpa/abc80/grapp/

För att assemblera behöver man z80asm från z88dk 1.99 eller nyare:

    z80asm -b -l -m -g --reloc-info grapp.asm
    bin2bac.pl grapp.bin grapp.reloc grapp.def > grapp.bac

[grapp.def används för att hitta entrypointen, per default _start.]

Det nyaste (och fungerande!) versionen av bin2bac.pl finns på:

   http://git.zytor.com/fpga/abc80/abc80.git/plain/data/bin2bac.pl?h=de1