[abc80] Hur stort är intresset i FPGA-versionen numera?

Anders Jansson andj at hem.utfors.se
Fre Okt 7 17:01:09 PDT 2016

Den 2016-10- 23:18:18 skrev H. Peter Anvin <hpa at zytor.com>:

> Hej,
>
> Jag undrar hur stort intresset är i FPGA-versionen av ABC80 numera.  Jag
> undrar också:
>
> 1. Är det dags att hitta ett nyare FPGA-kort?  DE1 finns visserligen
>    fortfarande tillgängligt, men det är gammalt nog att Quartus-
>    versioner nyare än 13p1 (från 2013) ej längre stöder det.
>
>    Det är dock inte superenkelt att hitta ett billigt kort som har allt
>    som behövs.
>
> 2. Finns det något som helst intresse i expansionskort?  Jag har
> funderat på:

> [...]

För mig vore det intressant att kunna ansluta ABCbus-kortet för att
utveckla firmware för ABC800. Även felsökning av gamla enheter kan väl bli
intressant? Det kan räcka med io-bussen.

Ett alternativ till FPGA kunde kanske vara en minidator som kör en
ABC-emulator? Det kan finnas expansionkort med skruvplintar där man kan
skruva fast io-delen av en buskabel?

/A.J