[abc80] Hur stort är intresset i FPGA-versionen numera?

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Fre Okt 7 14:18:18 PDT 2016

Hej,

Jag undrar hur stort intresset är i FPGA-versionen av ABC80 numera.  Jag
undrar också:

1. Är det dags att hitta ett nyare FPGA-kort?  DE1 finns visserligen
   fortfarande tillgängligt, men det är gammalt nog att Quartus-
   versioner nyare än 13p1 (från 2013) ej längre stöder det.

   Det är dock inte superenkelt att hitta ett billigt kort som har allt
   som behövs.

2. Finns det något som helst intresse i expansionskort?  Jag har
funderat på:

  a. Ett kort för att ansluta FPGA-kort till en fysisk ABC-buss;
  b. Ett (mycket enkelt) kort för att ansluta en Wifly-modul som
     också används av Robert och Anders SD-kortet till den fysiska
     ABC80, och möjligen ett kassettinterface med.