[abc80] externt tangentbord till abc80

Göran Åhling goran at eadc.se
Sat Aug 29 05:08:41 PDT 2015

Ledsen att jag skriver utan att ha satt mig in exakt i Era funderingar...

Inte kollat schema etc.

MEN.

Normalt när man vill göra "Wired-OR" så använder man i TTL-tekniken
kretsar med "Open Collector" - dvs IC-krestar som bara kan sänka, men
inte driva.
Sedan sätter man ett externt "pull-up"-motstånd för varje signal.

Man kan så ha flera "sänkande ingångar" till samma signal (t.ex. inre
och yttre tangentbord). Effekten är dock att om någon av drivarna sänker
signalen så blir den låg, dvs om man samtidigt trycker en inre tangent
och skickar in en extern så blir det rappakalja...

Kontentan är alltså en fundering på om man kan byta drivare i
tangentbordet från en med "Push-pull" till en med "OC", och sätta dit
pull-up-motstånd till 5V.

Jag har pga en flytt alla mina schemor etc nerpackade och väl instuvade
i ett förråd, och det en tid frammåt också :-(

MVH

Göran Åhling