[abc80] externt tangentbord till abc80

Anders Jansson andj at hem.utfors.se
Tis Aug 18 15:17:58 PDT 2015

Hmm, jag tror jag ska koppla bort tangentbordet vid dessa
experiment. Signalerna från tangentbordet drivs hela tiden av 2 st 74LS04
till 0 eller 4 volt. Med PIOn som utgång driver den också hela tiden. Hittar
inga data på drivförmågan hos PIOn men hög signal från tangentbordet och låg
från PIOn ger ca 1.5 volt. Det är väl inte är riktigt snällt även om det
tycks funka.

Tangentborden är förresten lite olika bestyckade. På en del saknas ett par
IC-kretsar. Den ena (Z5) är rätt stor (2x12 pin) och ser ut som ett ROM. Den
har flera ledare skurna och blir rätt varmt, så det verkar ju som en
förbättrad version att inte ha den monterad.

/A.J