[abc80] musstöd och RPi (Re: abc80sim-2.1)

juhasz at abc.se juhasz at abc.se
Mon Mars 31 08:04:25 PDT 2014

Hej igen!

Tänkte bara meddela att jag kom på vad felet var med kompilering av
abc80sim på RPi. Det visar sig att char-typen på RPi är unsigned som
default.

Normalt antas den vara signed och z80-emulatorn blir förvirrad när den
inte är det - jag upptäckte det själv genom köra #define TRACE 1 i z80.c
och sedan kolla av outputen mot en linuxvariant som verkligen fungerade.
Då såg man att en JR-instruktion hoppade till adress 1AA i stället för
till adress AA som den skulle, vilket blir effekten om char-typen är
unsigned.

Det är i alla fall lätt att lösa - efter att .configure körts är det bara
att modifiera CFLAGS i Makefile till följande:

CFLAGS		= -g -O2 -W -Wall -std=c99 -pedantic -fsigned-char

så funkar allt fint sen! Kanske något att lägga till i configure-skriptet?

Hälsningar

Robert