[abc80] Ljud från kassettspelaren?

Robert Juhasz juhasz at abc.se
Tis Juni 24 13:32:34 PDT 2014

attans den missade jag! ursäktar desinformationen och ska kolla varför jag aldrig hört nåt. kanske nån varit inne o kapat förbindelsen? min abc80 har stått i en klassuppställning så det kanske blev lite för ljudligt när alla laddade "balkböj.bac" eller vad de nu höll på med...

fritt fram för demos med kassettljud mao. kul ide! speciellt om du simulerar en (eller flera) SN76477 syntchip o tar bort begränsningarna som abc80-konstruktörerna lade in....

robert

robert

Skickat från min Samsung Mobil

> Utan att ha varken schema eller bandspelare framme så kommer jag tydligt ihåg
> att jag besparade mig kassettbands-ljudet från laddningen genom att skruva ner
> volymknappen på monitorn (den gamla tv-monitorn utan radiomottagare) och
> kassettbandspelaren med svart topp och samma färg som ABCn på sidorna. Och
> mycket riktigt så hade den en 3mm teleplugg som startade och stannade motorn
> på bandspelaren. Hur ljudet gick över till monitorn minns jag inte, men jag
> _tror_ att det gick direkt i kontakten. Borde ju synas även det i schemat.
> [...]

Tittade precis på kretsschemat.  Det finns helt klart en anslutning från
kassettingången till LF-utgången på monitorn via C66, D7 och D6; det är
en signal märkt "A" i stället för att ha ett streck gå över hela
kretsschemat.